Van kleurenblind naar intercultureel

Programma


9u onthaal met koffie en thee


9u30 – 11u30 Keynote sprekers: wetenschappelijke basis van een interculturele schoolcultuur

  • Dr. Loes Meeussen (Centrum voor Sociale en Culturele Psychologie - KU Leuven)
    Hoe gaan Vlaamse scholen om met diversiteit? En wat doet dat met hun leerlingen?
     
  • Prof. Peter Stevens  (Centre for the Social Study of Migration and Refugees – UGent)
    Het bespreken van racisme in een schoolcontext: uitdagingen en opportuniteiten
     

  • Naima Charkaoui (politicologe – auteur van ‘Racisme. Over wonden en veerkracht’)
    Het effect van racisme op de ontwikkeling van jongeren

11u30 – 12u15 Voorstelling van het project ‘Interculturele Schoolcultuur’: van theorie naar praktijk

  • Ervaringen in het werken aan een schoolcultuur die diversiteit erkent en omarmt.
    Katrien Beyl en Mitch Vannecke (School zonder Racisme)
  • Eerste resultaten van de monitoring van het project Interculturele Schoolcultuur
    Prof. Jozefien De Leersnyder (Centrum voor Sociale en Culturele Psychologie - KU Leuven)

12u15 - Intermezzo met comedian


12u30 – 13u30 Lunch (soep en broodjes)


13u30 – 16u Keuze uit 5 workshops

(workshop volzet) Optie 1: Verbindend communiceren over gevoelige maatschappelijke thema's

Eef Cornelissen (Democratische Dialoog - Erasmushogeschool Brussel)

Hoe reageer je als leerkracht op controversiële uitspraken die botsen met je eigen normen- en waardenpatroon?

Tijdens deze workshop leren we gevoelige samenlevingsthema's kritisch onderzoeken en maken de deelnemers kennis met een cultuurbewuste houding die een open, diepgaande en verbindende communicatie met de ander mogelijk maakt.

 

Optie 2: Een inclusieve leerlingenparticipatie in de praktijk

Hanne Ballois, Vlaamse ScholierenKoepel

Welke kansen tot participatie krijgen leerlingen op jouw school en welke leerlingen bereik je hier mee? Deze workshop geeft je meer inzicht in de vaak subtiele valkuilen en succesfactoren van jouw schoolsituatie. Via voorbeelden uit de praktijk zetten we je op weg naar een meer inclusieve leerlingenparticipatie.
 

Optie 3: Ouderbetrokkenheid (niet) vanzelfsprekend?

Mark Pauwels (VCOV), Isabelle Ceuppens (Go! Ouders) en An Van Malderen (KOOGO)

Ouderbetrokkenheid is een belangrijke succesfactor in de schoolcarrière van elk kind. Maar hoe bereik je (alle) ouders? Ouders die je weinig ziet op school moeten ook de mogelijkheden krijgen om betrokken te zijn. In deze workshop bekijken we hoe je alle ouders kan bereiken.
 

Optie 4: Meertaligheid als troef voor krachtig onderwijs in de grootstad

Anouk Vanherf (Kenniscentrum Urban Coaching & Education - Erasmushogeschool Brussel)

Hoe vertaal je wetenschappelijke inzichten over het benutten van thuistalen van meertalige leerlingen naar je concrete klaspraktijk? In deze workshop delen we resultaten en ervaringen uit het praktijkgericht onderzoek van de lerarenopleiding Lager Onderwijs van Erasmushogeschool Brussel. De focus ligt op het concreet inzetten van thuistalen van meertalige leerlingen in verschillende leergebieden, zoals wiskunde of taalbeschouwing. De inzichten uit dit onderzoek zullen ook leerkrachten uit het secundair onderwijs inspireren.
 

Optie 5: Dialoogspel voor lerarenteams en sportbegeleiders  

Veerle Van Raemdonck (Kenniscentrum Urban Coaching & Education - Erasmushogeschool Brussel)

Dit spel omvat reflectie-oefeningen op basis van verschillende casussen die zich situeren binnen de domeinen Taal, Samen leren, Samen Leven, Identiteit en Participatie. In de workshop komen twee varianten van het spel aan bod: een universele variant voor leerkrachtenteams, en een sportvariant voor sportbegeleiders en trainers.

Erasmus Hogeschool Brussel – Campus Kaai

Nijverheidskaai 170 in Anderlecht

(metro Delacroix, via Brussel-Zuid)

Datum:
vrijdag, 29 november, 2019 - 09:00 tot 16:00
Link: